Få spons på musikinstrument

Jag har spelat i många band och jobbat i musikindustrin i många år. En fråga som ofta kommer upp är hur man blir sponsrad. Tänkte skriva lite om det.

 

Att bli sponsrad med musikinstrument och tillbehör är de flesta musikers dröm. Tänkt att inte behöva betala för sina instrument, men hur stor är chansen att faktiskt få spons? Vem kan få det, vilka erbjuder sponsring, vad innebär det och hur bär man sig åt? Här kommer svar på dina frågor! Samma sak gäller oftast oavsett om du är musiker, idrottare, modell eller något annat kändisskap där sponsring är vanligt.

 

Vad är sponsring?
Definitionen för sponsring är ett byte av värden. Exempelvis att artisten får ett musikinstrument i utbyte mot att artisten deltar i en reklamkampanj för instrumentet. På så vis får artisten ett värde i form av ett instrument och företaget får artistens medverkan i reklamkampanjen. Värdena ska motsvara samma ekonomiska värde för att det ska räknas som sponsring. Annars kan artisten bli förmånsbeskattad och företaget straffat.

 

Vilka typer av sponsring finns det?

Den vanligaste formen är att artisten erbjuds en rabatt på ett specifikt märke eller produktgrupp. Rabatten kan variera allt från några enstaka procent till att artisten får en egen signaturserie och inte betalar något för att få produkter ur sortimentet. Det senare är få förunnat och gäller i princip bara de allra mest framträdande musikerna.

 

Vem kan sponsra mig?

Förr i tiden så hade den lokala musikaffären något av ett monopol på vilka musikinstrument som gick att tillgå på orten. De hade också goda marginaler som gav utrymme för rabatter och sponsring av lokala band. Numera finns  nästan alla musikaffärer på nätet och konkurrensen är knivskarp både inom landet men också från utländska musikaffärer som gynnas av andra skatteregler, momssatser och subventionerade transporter.  Medvetna och aktiva konsumenter sätter press på butikerna och därför är dagens prismarginaler på produkterna väldigt små för alla musikaffärer och många butiker går i konkurs. Det innebär tyvärr att musikaffärer sällan har möjlighet att själva erbjuda någon form av sponsring som, förutom en direkt kostnad för produktrabatter också innebär en kostnad i administration och uppföljning.

Om du inte är väldigt intressant för den lokala musikaffären så kanske du ska rikta in dig på att kontakta en specifik tillverkare. Tänk på att de stora märkena blir överösta av förfrågningar. Ju större märke desto bättre erbjudande måste du kunna ge. Välj istället att titta på alternativa märken som du gillar. Det kommer hela tiden nya märken på marknaden. Märken som fortfarande är små och som kämpar hårt med små medel för att synas. Där är chansen mycket större för ett gott samarbete men tänk på att små organisationer har små möjligheter att arbeta aktivt med sponsring dvs de kommer inte att skicka fotografer för att ta bilder av dig med produkten, flyga dig till mässor, producera produktvideos osv. Därför behöver du vara extra kreativ i ditt erbjudande och visa på att du är självgående genom egna egenskaper eller kontakter (med t.ex duktig fotograf, videoproducent eller PR-byrå).  

 

Hur gör jag för att bli sponsrad?

Det klassiska misstaget är att skicka mail till alla möjliga butiker och tillverkare och be om att bli sponsrad utan någon närmare motivering. Tänk på att sponsring är ett byte av värden. Företaget är bara intresserat av en sak, vad vinner de på att jobba med dig? Det är denna fråga du måste besvara! När du kontaktar företaget är det alltså just detta du behöver beskriva.  Ställ dig frågan hur du kan ge ett värde för företaget? Vilket värde har du som artist? Vilket inflytande har du? Hur mycket medieexponering har du? Vilka unika egenskaper har du?  Här gäller det att tänka efter och att sälja dig själv eller bandet som ett varumärke.

Är du en världsartist så räcker det oftast med att du använder instrumentet för att företaget ska vara väldigt intresserat. För de flesta av oss är verkligheten en helt annan. Ett riktmärke som ofta anges är att man börjar bli attraktiv när man har två låtar som spelas frekvent på radio. I det läget kanske du är en artist som börjar bli känd och som börjar få en trogen fanbase. Är du dessutom framstående som extra duktig på ditt instrument kan du vara extra intressant för ett företag.

Fundera då på vilket företag som du och dina egenskaper skulle kunna ge mest värde och vad du själv är intresserad av. Spelar du mest på orten är det sannolikt den lokala musikaffären du bör kontakta. Är du framförallt känd i Sverige kanske det kan vara lämpligt att kontakta en agentur/importör/distributör för ett särskilt märke. För att hitta vem som är agent besöker du tillverkarens hemsida. Där finns nästan alltid listor över deras distributörer. Är du en känd världsartist kan du kontakta tillverkaren direkt.

 

Hur kontaktar jag företaget som jag vill bli sponsrad av?

De flesta företag vill inte bli uppringda av sponsringssugna artister utan föredrar brev och e-post. I vissa fall har företaget ett särskilt ansökningsformulär på hemsidan och i många fall riktlinjer för vilka de anser vara kvalificerade för att söka.  

Ifall du ska skriva till företaget så börja med att berätta vem du är, vilket band du spelar i och vilken roll du har i bandet. Berätta kort om vad du/ni åstadkommit och vad som är på gång. När det gäller framtiden så skriv inte om dina drömmar utan vad som faktiskt är bokat eller avtalat.

Fortsätt med att berätta vilket värde du kan erbjuda företaget. Kommer företagets namn/produkt att framgå på alla affischer, backdrops, hemsidor, CD-omslag, musikinstrument? Hur många besökare har i så fall hemsidan, hur många exemplar kommer skivan att tryckas i osv? Kommer du att bära deras t-shirts på alla spelningar och framträdanden i media? Kommer du att på egen hand skapa produktvideos till Facebook-sidan eller Youtube? Genomför du några sociala engagemang där märket vill synas? Tänk på att konkurrensen är stenhård och att ditt erbjudande känns väldigt attraktivt för företaget.

 

Vilken typ av sponsring kan jag vänta mig?

Åter igen, ditt värde som sponsrad artist ska motsvara det ekonomiska värde som företaget ger tillbaka. I de allra flesta fall så handlar sponsring om att du erbjuds en inköpsrabatt på ett specifikt märke eller produktgrupp. För en större nationell artist kan det röra sig om 40% rabatt.  Tillhör du den lilla skara som är berömda världsartister så behöver du sällan betala något. Gör du bara lite sommarturnéer eller kompar en välkänd sångare så kanske du kan få en mindre rabatt på en enskild produkt t.ex en mikrofon eller en trumpedal.

 

Nu hoppas jag att du fått bättre insikt i vad produktsponsring innebär och vad som krävs av dig som artist för att bli sponsrad.  Lycka till!